Gastvrijheid - Reisverslag uit Frankston, Australië van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Gastvrijheid - Reisverslag uit Frankston, Australië van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Gastvrijheid

Blijf op de hoogte en volg Thijs

29 December 2014 | Australië, Frankston

Hallo !

Met mij gaat alles goed hier,het weer is goed,te vergelijken met een goede zomer in Nederland alleen de zon is hier scherper dus als ik langer in de zon zit moet ik even goed smeren.
Ik heb de laatste 2 zondagen lekker op het strand gezeten,prachtig strandje met een goede zeetemperatuur....en bij jullie sneeuw toch?
Mijn verblijf is ong.1.5 km van de kust vandaan,ik ga wel met de bus maar het is dichtbij.
Afgelopen weken heb ik veel gewerkt,het was hooibouw de weken voor kerst.
De meeste lelies waren wel gesneden voor half december omdat de grondtemperatuur ook hier dit jaar al vroeg hoger was.
Dus werden veel bloemen nog bewaard in de koelcel.
Alles word meest direct verkocht aan marktlui en winkels.
Het bedrijf is vrij modern en er staan ook verschillende spullen uit Nederland vandaan.
Ook kopen ze een deel bollen uit Nederland die in januari aankomen.
Ze produceren jaarrond lelies en met bepaalde dagen zoals kerst en valentijn ligt de productie hoger.Ik heb helaas geen inzicht hoe de handel zich hier vermarkt maar heb wel sterk het idee dat ze vaak een goede prijs krijgen voor het product,simpelweg omdat hier een hele andere aanbodmarkt is en voldoende vraag.
Het werktempo van vele hier is wel droevig,veel Aziaten en ook Australiërs,iedereen rookt er de hele dag door.
3 maanden geleden is de halve tent hier afgefikt door kortsluiting maar er is er niet een die zegt van effe stoppen met roken.
Dat is ongeveer hoe het in elkaar steekt,dan zeggen ze gewoon what happens will happens.Best jo

We waren met kerst uitgenodigd bij verschillende collega's maar sloegen het aanbod vriendelijk af.Kerstdag zelf vooral uitgeslapen en bier gedronken,in de avond lekker eten gemaakt.De dag erna (2e kerstdag bestaat hier gelukkig niet) was het boxing day en dat betekend geen voetbal maar alles voor sale in allerlei winkels.
Dus ook wij Nederlanders er maar eens heen en ja overal mensen met tassen,tassen.... echt bijna alles word afgeprijsd op zo'n dag ,leuk om te zien.
Hield het zelf alleen bij een nieuwe schoudertas omdat m'n eigen stuk was gegaan.
Zaterdag zijn we bij collega Derry wezen bbq-en ,we waren al een keer bij hem thuis geweest,de eerste werkdag toen hielp hij ons met laarzen kopen en daarna wou die z'n familie voorstellen.
Hij en zijn vrouw en 2 kinderen hadden een onwijze lekkere bbq gemaakt.
We waren erg dankbaar en blij.We hebben heerlijk bij hun in de tuin gezeten en ook al z'n bier was uiteindelijk op.Van oorsprong komt hij uit Jordanië en zijn vrouw uit Tsjechië.Hij heeft gestudeerd in Praag en daar z'n vrouw leren kennen.
Het was onwijs leuk om de gastvrijheid waar je dan vooral van hoort ook echt mee te maken.Het is nu bijna 31 december en in principe wil ik nog even blijven waar ik zit met werk en wonen.Jullie horen daar wel weer over.Met oud en nieuw zijn de plannen om naar hartje Melbourne te gaan.
Welnu alvast de beste wensen en veel geluk voor het nieuwe jaar en pas op met alles wat van Chinese komaf is en kan ontploffen.
De huurbaas leest toch niet mee!

Xx Thijs

• 30 December 2014 - 17:40

Eveline:

Hey Thijs,

Wat leuk om je avonturen zo mee te lezen. We kwamen je ouders vorige week tegen in Haarlem bij Serious Request en van hen begreep ik dat je het ontzettend naar je zin hebt en dat lees je zeker terug in je verhalen. Hier in Sint Pancras hebben we geen witte kerst gehad wel een natte kerst en heel iets anders dan jouw kerst in de zon. Dat lijkt mij best bijzonder om te ervaren in plaats van een warme kachel en binnen rondom de kerstboom, kerst vieren met warm weer en in je zwembroek. Geen gourmet maar buiten rondom een barbecue.
    Op het moment dat ik dit schrijf is het bij jouw al 31 december. Waar wij nog twee dagen hebben tot het nieuwe jaar is het bij jouw al de laatste dag. Dus geniet van deze laatste dag in 2014 en heel veel plezier in Melbourne. We zullen ongetwijfeld een klein beetje meekrijgen van de jaarwisseling daar door de beelden hier op tv. Hoe dank ook alvast een happy new year!

Groetjes,
    Eveline en Mark

• 01 Januari 2015 - 13:03

Ron En Rita:

Thijs de alle beste wensen voor 2015 en geniet van je verblijf in Australie
    Groetjes Ron en Rita

• 04 Januari 2015 - 15:45

Ans:

Leuk om weer je belevenissen mee te lezen!!! Gelukkig Nieuwjaar en de allerbeste wensen van ons viertjes. We kijken weer uit naar je volgende berichtjes.
    Groetjes, Henrie, Ans, Luc en Anniek

• 04 Januari 2015 - 15:46