Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Gelukkig nieuwjaar! - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Gelukkig nieuwjaar!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

08 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Methven

Gelukkig nieuwjaar lezers die ik misschien nog niet gesproken heb.

Het is nu zondag 8 januari en ik heb even rustig de tijd om een verslag te maken. Ik ga verder waar ik vorige keer gebleven was! (Logisch) ik had dus voor kerst 1.5 dag bij van Zanten geholpen en dat was erg leuk bevallen, misschien dat ze later in het seizoen nog werk hadden. Met de kerstdagen was ik 4 dagen vrij en eerlijk gezegd is kerst mij een beetje ontgaan, waarschijnlijk door het weer, graadje of 20 en zonneschijn. Ik ben wezen wandelen hier in de buurt, in een berg gebied Mt.somers en ben 2e kerstdag, boxing day hier genoemd naar Christchurch gereden via het mooie Rakaia gorge. Boxing day is hier alles in de uitverkoop en het zag daar zwart van de mensen. Ik had naast mijn gewone boodschappen niets nodig.

Woensdag 27 dec was ik bij me nieuwe baantje begonnen waarvoor ik ook naar zuider eiland ben gekomen, bij een akkerbouw bedrijf. We beginnen in de oogst van graan en dat loopt over in aardappels. Mede door het weer en ook omdat nog niet alles is voorbereid zijn we nog niet begonnen. Op me eerste dag kreeg ik een rondleiding en wat info over randzaken van de manager Jim, hier in Nieuw Zeeland zijn ze erg strikt met regels en van alles en nog wat, lijkt Nederland wel! Na de rondleiding mocht ik de graskanten van de weg gaan maaien, en dat doen ze hier niet met een handmaaier of zo'n zitter die ome Toon gaat kopen, maar met de tractor! Met een klepelbak erachter ben ik maar liefst 5 dagen bezig geweest! Op de langste stukken reed ik meer dan een half uur!! Het gras was op sommige plekken wel een halve meter, boeren zijn er hier zelf verantwoordelijk voor om het bij te houden.

Tot oudjaarsdag ben ik bezig geweest en oudjaars avond was ik even naar de kroeg geweest hier in het dorp en had daar ook wat gegeten. Zo om me heen kijkend had ik de indruk dat de meeste gasten de klok van 12 uur niet zouden gaan halen en dat gold ook voor mij!! De volgende dag hoorde ik dat iedereen naar z'n bed ging en oud en nieuw vooral in de grotere plaatsen leeft met feesten, in het dorp vinden de mensen het wel prima. Op 4 januari zijn we verder gegaan met werken, ik met grasmaaien en wat onderhouds- werkzaamheden, zo leer ik ook nog wat! Op een van de dagen kwam er een vliegtuigje over en toen riep iemand, dat die piloot kunstmest aan het strooien was!! Prachtig dat doen ze hier soms met een vliegtuigje met gps, zodat die nauwkeurig vliegt. Ze hebben hier gelukkig voldoende water, daarvoor kijken ze niet naar de hemel maar naar de bergtoppen die zelfs zomers bedekt kunnen zijn! Waarschijnlijk vertrek ik over een paar dagen naar een woning van het bedrijf om daar vlakbij het werk te verblijven met een andere jongen uit Ierland.

7 januari was ik naar Christchurch gegaan, hier vandaan een goed uur rijden. Ik ben eerst naar het Antartica centre geweest nabij de airiport, Nieuw Zeeland is de uitval basis voor Antartica en daar is hier een groot museum over wat wel interessant was. Daarna ben ik naar het centrum gegaan, deze is 5 jaar geleden verwoest door aardbevingen en eerlijk gezegd is het geen fraai beeld, en het regende ook nog eens, het leek net een spookstad! Maar de reden dat ik daar was maakte alles goed, Wim en Linda Steenvoorden waren daar, die kon ik maar al te goed!! Via facebook kwam ik er achter dat ze in Nieuw Zeeland waren aangekomen en we hadden contact gehouden om eventueel af te spreken! En gelukkig is dat er van gekomen. Ik zag ze in de stad, ze zaten in een treintje wat rond reed. We hebben lekker bij gekletst over het reizen en nog zoveel meer! Ze vertelde dat Nieuw Zeeland het mooiste land is waar ze geweest waren. Dat deed mij wel goed en hun vonden het ook leuk op de laatste dag van hun reis!

Het weer kan hier snel omslaan en ondanks dat het nu zomer is kunnen er per dag grote verschillen zijn, zo hadden we dagen nabij 30 graden waar het 1 dag later gewoon 14 graden en bewolkt is, neerslag en zelfs nog nachtvorst gehad afgelopen week! Ook op de dag zelf kunnen de verschillen groot zijn. Ik sprak iemand die zei, in september altijd te kiezen tussen het strand of skiën. Het kan hier allebei, half uurtje rijden hier vandaan.
Nu ben ik weer in Methven en vandaag een dagje vrij, komende tijd ga ik aan het werk en daar vertel ik in een volgend verslag wel meer over als we begonnen zijn met oogsten.

Groetjes. Thijs

  • 08 Januari 2017 - 08:43

    Angela Kaptijn:

    Hai die Thijs!!!
    Ook al is de jaarwisseling je een beetje ontgaan, toch wil ik je nog het allerbeste wensen voor 2017!!

  • 08 Januari 2017 - 10:37

    Ans:

    Hoi Thijs,
    Namens ons viertjes ook een gezond en mooi nieuw jaar!! Genoeg te ontdekken daar, en volop afwisseling, geniet er van, voor je het weet ben je weer thuis...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 608
Totaal aantal bezoekers 25069

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: