Winters Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Winters Nieuw Zeeland! - Reisverslag uit Rakaia, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Winters Nieuw Zeeland!

Blijf op de hoogte en volg Thijs

16 Juli 2017 | Nieuw Zeeland, Rakaia

Beste lezers,

Hier weer een stukje vanuit een winters mid-Canterbury in Nieuw Zeeland. Met mij gaat alles goed hier.

Alhoewel echt winters is het ook weer niet, de laatste week hadden we wel sneeuw hier in Rakaia. Ongeveer 100m boven zee niveau, maar daarvoor was het vooral wisselvalig weer, vergelijkbaar met november in Nederland. Soms veel regen en dan kan er niet gerooid worden, maar ook prachtige zonnige dagen met geen wolkje aan de lucht! Vorst hebben we haast niet, soms alleen vroeg in de ochtend. De bergen waar we op uitkijken, Nieuw Zeelandse Alphen zijn wel bedekt met sneeuw en er zijn een aantal plekken waar men kan skieen.

Ik werk nu weer in de lelies bij van Zanten, ze hebben net als in Nederland ook hier een bollen kwekerij. Ik zal het verder makkelijk hier over houden zodat iedereen het begrijpt. Deze periode van het jaar moet het hier gebeuren, zowel de oogst als het planten vind plaats, daarnaast de gehele verwerking van het product. Ik vind het maar wat leuk om in deze drukke tijd mee te draaien. De reden dat ze hier ook kweken heeft te maken met tegen overgestelde groei seizoen van het noorderlijk halfrond. Zo kunnen ze jaarrond verse lelie bollen verkopen aan bloemen kwekers over de hele wereld, vooral Azie. De verdere omstandigheden om hier te telen zijn erg gunstig, vergelijkbaar met Nederland. De oogst kan hier zelfs beter zijn! Er werken erg veel mensen op het bedrijf op dit moment, er komen veel handelingen kijken vanaf het rooien tot dat de bollen eenmaal verpakt zijn.

Samen met 2 andere doen we veel rand werkzaamheden, omdat er zowel geplant als gerooid word in deze periode, moeten we daarvoor veel verschillende handelingen verrichten op het bedrijf, kuubkisten lossen en in de cellen zetten op de juiste plek, ook weer plantgoed klaarzetten, koken, komen allerlei, soms complexe handelingen voor kijken en daar hebben we onze handen vol aan. Anton, de kwekerij manager verteld dan wat er gebeuren moet en vervolgens gaan we daar dan mee aan de slag! De verwerking van de bollen is verder niet onze taak. Lelies worden na het rooien schoon gespoeld,- er word hier geteeld op lichte tot middelzware klei grond-, vervolgens worden ze schoon gemaakt per hand, oude steeltje eraf. Nogmaals gewassen, gewogen en gesorteerd op maat en daarna verpakt. Tussen iedere stap moet men minimaal 1 dag de bollen laten rusten ivm wond heling van de bollen.

Er loopt een aardige club Nederlanders rond dit jaar, dat is leuk natuurlijk maar alleen mijn Engels ging me net lekker af en nu moet ik weer terug schakelen op Nederlands, de voertaal op het bedrijf. Je komt zelfs bordjes tegen met 'licht uit gedaan?'. Verder lopen er wel verschillende, ook hier ja, mooie figuren rond. Zoals trucker Neil die zijn wagen nog laat rijden terwijl die er zelf al naast staat, zijn remmen doen het niet denken wij. Ko roept al weken dat we die vrachtwagen dan nog een keer moeten opduwen, kijken wat er dan gebeurt. Het was nog lachen toen we achter hem reden, 3 km voor hij af moest slaan verminderde hij z'n snelheid al. Klagen doet hij ook altijd, zal wel in z'n aard zitten want hij draagt een Nederlandse achternaam. Mijn huisgenoot Ko ,dat is ook een mooie kerel, hij is nu even voor een weekje naar Nederland voor een sollicitatie gesprek.. Maar tot nu toe slaat Steven wel de boventoon. Hij is net een kabouter in een smurven pak, constant roken. Hij werkt bij de hub, dat is een grote koelcel die ze huren en als we zijn verhalen mogen geloven schijnt hij aan de wieg te hebben gestaan van alles wat onze lieve heer verboden heeft, hier in Nieuw Zeeland. Hij kwam nog aanrijden in een dikke Ferarri van een paar ton, en zegt altijd dat hij alleen voor z'n plezier werkt en geld geen noodzaak meer is. Hij zei nog dat als we in de problemen zouden komen in Christchurch we hem maar moesten bellen zo'n vent is het. We noemen hem hier in huis dan ook al Willem. Verder ook een mooie vent.

Buiten het werk om ga ik leuk met m'n huisgenoten overweg, we wonen met z'n 5en vlakbij het bedrijf in een groot huis. Samen met Ko waren we nog een avondje uitgenodigd bij Anton en zijn familie om lekker mee te eten. Hij is de kwekerij manager op het bedrijf, van oorsprong komt hij uit Vogelenzang en woont sinds een aantal jaar hier. Ze hadden erg lekker gekookt en het werd zowaar nog midden nacht voor we naar huis gingen!

Ook zijn we al een paar keer uit geweest in Methven en Christchurch en ook nog een weekendje in Dunedin geweest. Op zulke avonden gebeuren altijd mooie dingen. Ook hebben we al een aantal keer rugby gekeken hier in de lokale kroeg, dan gaan we met alle Nederlanders en Steve, hij is een kiwi collega en is altijd de hele week zenuwachtig voor de wedstrijd van zaterdag. Hij is wel een onwijze mooie vent ook! In de pub is het verder altijd gezellig en kreeg Ko het al zover dat Hazes door de speakers knalde. Dat rugby, the All blacks, nationale team, betekend echt alles hier voor veel mensen, vergelijkbaar met ons Nederlands voetbalelftal. Verder gaan we geregeld ergens eten, wat dat betreft laten we het lekker hangen hier op dit moment. We hebben nog een kuubkist in de voortuin met lege bierflesjes, die moet nog wel even vol gemaakt worden.

Verder heb ik nog wat mooie plekken bekeken zoals Akaroa en bij New Brighton, een mooi strandje met een pier en mooi zicht op de bergen. Een mooi vooruitzicht is dat mijn zus Els begin september komt en we samen 3 weken gaan rondreizen. Ik heb de route al in mijn hoofd zitten en ben maar wat blij dat ik straks iets van mijn avontuur kan delen met een naaste familielid! Maar tot die tijd nog in de lelies, wat mij betreft rooien we nog even voort!

• 16 Juli 2017 - 08:36

William :

Mooi man. Doe Willem maar de groeten van mij

• 16 Juli 2017 - 11:35

Ans:

Ik kan me voorstellen dat je uitkijkt naar het delen van je belevenissen en dat mooie Nieuw Zeeland met Els! Thijs, je komt met een rugzak aan ervaringen thuis straks!
    Wij hebben gisteren de eerste familiebbq zonder opa gehad, was wel raar. Luc en Anniek zijn allebei door naar hun tweede jaar. Anniek rijdt volgende week weer af... Verder weinig nieuws, in tegenstelling tot jou: alles hetzelfde, maar hoe lekker is dat?
    Hartelijke groetjes van ons

• 16 Juli 2017 - 21:43

Ben:

Hoi Thijs,leuk verhaal weer en het is goed om te lezen dat je het zo goed naar je zin hebt.Mooi ook dat je leuke collega's hebt en dat jullie naast het werk gezamenlijk wat ondernemen.Thijs veel plezier nog de komende tijd, werk"se.

Groeten van Ben, Mieke,Nina en Jente

• 16 Juli 2017 - 21:54

Els:

Leuk verhaal weer! Ik ben aan het aftellen hoor, zo veel zin in!!!!

• 22 Augustus 2017 - 18:11

Ron En Rita:

Hoi Thijs ! Wat een prachtig verhaal wederom ! Zo leuk om te lezen! En fijn dat je het zo naar je zin hebt! En nu Els daar! Dat is toch helemaal top