weer een verslag - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu weer een verslag - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

weer een verslag

Blijf op de hoogte en volg Thijs

08 Oktober 2017 | Nieuw Zeeland, Methven

Hallo allemaal,

Hier weer een stukje tekst vanaf de andere kant van de wereld! Alles gaat hier goed, Els is net vertrokken terug naar Nederland, we hebben er 3 weken reizen opzitten en veel leuke dingen meegemaakt en gezien.

Het laatste verslag is ook alweer van een aantal weken terug, tot Els arriveerde begin september ben ik nog bezig geweest in de lelies. De augustus maand ben ik druk geweest met het plantgoed voorbereiden voor het plantseizoen. Doordat er geregeld wel een bui viel kwam het er nog niet van om al te planten. In juli hadden we nog binnen 48 uur ongeveer 150mm regen gekregen, de wegen stonden blank!

Buiten het werk om heb ik me nog wel goed vermaakt, zo ben ik met m'n huisgenoten nog een paar keer naar Christchurch geweest op zaterdag avond en aten we daarnaast zoiezo de laatste weken al meer buitenshuis dan dat we zelf in de keuken stonden. Meestal begon na dinsdag culinair gezien ons weekend al. Ook in de lokale pub zijn we nou wel berucht, er staat nog zo'n oude jukebox waar we schik mee hadden en de locals stonden raar te kijken dat ik bij een nieuw flesje bier met m'n ringvinger zo'n -plop- geluidje maak, volgens Els een familie kwaal? Eigenlijk nooit opgemerkt.

3 september was Els eindelijk daar, ik had er opgehaald van het vliegveld en we verbleven eerst in Christchurch. Daarna hebben we onze reis voortgezet via Akaroa, Methven richting het zuiden, Queenstown en Dunedin. We zijn nog bij me werk wezen kijken en had Els nog voorgesteld aan wat mensen die ik ken. Ook nog een avondje gegeten met Thom en Niels, Els had eerder met Niels gewerkt in Nederland. Via het mooie lake tekapo naar Dunedin gereden, helaas bij Mt.cook regende het. In Dunedin onszelf wel een paar dagen goed vermaakt, mooie uitzicht punten over de stad gezien en ook een fraai strand. Ook 2 factory tours gedaan, chocolade fabriek canbury en speights, bier brouwerij. In Queenstown ons ook goed vermaakt, we waren daar naar de doubtful sounds geweest, dat zijn fjorden erg mooi, die nabij de zee liggen. Ondanks de regen veel moois gezien, ook in de stad met een kabelbaan omhoog gegaan waar we fraai uitzicht hadden over de omgeving. Ook veel leuke barretjes en restaurants daar, ook lekker meegenomen. Het weer was wel erg wisselvallig gedurende onze reis, zo zaten we nog in de sneeuw op de weg naar Dunedin maar de laatste week dat we wat noorderlijker zaten was ik zelfs al verbrand. Op de westkust hadden we alleen maar regen dus helaas konden we geen gletsjers zien bij Frans jozef. Doorgereden naar Greymouth en een nachtje verbleven. Toen noordwaards op de westkust langs de pancakes rocks, deze zijn door de wind en ruige zee zo gevorm in de vorm van stapels pannenkoeken, echt heel mooi daar. Ook zijn we een aantal dagen verbleven rondom Abel Tasman, dat is een groot nationaal park in het noorden van het zuid eiland. Die is vernoemd naar Abel Tasman de ontdekkingsreiziger, hij kwam uit Nederland en was de eerste westerling die hier aankwam in 1642 dacht ik. Hij had toen een deel van het land in kaart gebracht. Ik vind het erg fascinerend om daarover te lezen. We hadden oa. Een wandeling van 15km gedaan langs mooie stranden en werden opgehaald door een water taxi. Ook gingen we nog noorderlijker, golden bay en farewell split daar was het ook onwijs mooi. Nog in een leuk plaatske geweest, Takaka daar verbleven we in een b&b en de eigenaren, een stel op leeftijd waren zo onwijs aardig, die vrouw bleef maar kletsen en vertelde ons tot in de puntjes waar we heen moesten en die man zat lekker in z'n onderbroek op de bank tv te kijken! Geweldige mensen! Ook zijn we nog 2 dagen in Wellington geweest, de hoofdstad op het noorder eiland, we hadden de ferry genomen en dat was wel de moeite waard. Die geeft je namelijk een mooi zicht over de Malbourough sounds en in de stad aangekomen oa. Naar nationaal museum geweest en door het leuke centrum heen gelopen. De laatste dag van onze reis nog een wijnproeverij gedaan, met gehuurde fiets reden we rond en gingen we Els haar hobby uitvoeren!

Helaas kwam er aan deze mooie, 22 dagen een eind. Samen een unieke ervaring gedeeld, zelf vind ik het leuk voor Els dat ze mensen uit mijn omgeving hier en het varierende landschap heeft kunnen zien, en verschillende weertypes zo mee te maken. En ook de leuke, verschillende mensen die we onderweg tegen kwamen, dat liep wel als een soort rode draad door onze reis. Vooral in Queenstown toen een tegemoed komer zijn bankpas liet vallen en ik hem opraapte en nariep. Hoorde hij in eerste instantie niet, later wel. Toen kwam die op me af en hij wou me omhelzen. Hij had ook een enorme lachkick en stond onwijs maf te doen, volgens mij was die niet helemaal zuiver maar we hadden er wel schik om! En ook de vele gastvriendelijke mensen waar we verbleven of mensen waar dan ook die vriendelijk een praatje maakte.

Ondertussen is het alweer oktober en is het hier voorjaar. Ik werk nog een paar weken verder in de lelies maar ik ben van plan de laatste maanden die ik nog heb in een andere regio in Nz door te brengen. Ik ben al sinds kerst in dezelfde buurt en moet gewoon nog even ergens anders heen, nieuwe ontdekkingen doen!

Tot zover.
Thijs

  • 08 Oktober 2017 - 10:28

    Silvia:

    Leuk verhaal weer thijs. Super dat je het zo naar je zin heb. Els ook al ff gesproken, en vond het ook een mooie leuke reis samen met jou. Veel plezier nog. Gr silvia

  • 08 Oktober 2017 - 11:52

    Ans:

    Ha Thijs,
    Wat onwijs mooi dat je nu ook met Els een deel van je ervaringen hebt gedeeld! Wij moeten het doen met je verslagen, en ik moet zeggen dat ik daar altijd van geniet en het gevoel van krijg dat ik weet hoe je je reizen en werken beleeft. Leuk!! En dan die foto's.... Bizar dat er zo veel variatie aan natuur is.
    Thijs, geniet nog van de (laatste?) maanden die voor je liggen. En hier is het ook leuk hoor, uitdagingen en warmte genoeg, vergeet dat niet :-)
    Groetjes, Ans

  • 08 Oktober 2017 - 20:32

    Ome Piet:


  • 13 Oktober 2017 - 19:19

    Ben:

    Hoi Thijs ,leuk verslag weer en mooie foto s.Maak er nog een paar mooie maanden van,en afwachten wat er allemaal op je pad komt.

    Groetjes,Ben en de meiden

  • 16 Oktober 2017 - 13:38

    Bob:

    Mooi verslag weer Thijs, leuk dat jullie samen zo veel hebben meegemaakt. Veel plezier nog de laatste maanden daar aan de andere kant van de wereld.

  • 22 Oktober 2017 - 21:03

    Ron En Rita:

    Hoi Thijs, wat een prachtig verhaal weer en wat heerlijk dat jij dit alles met Els kon delen! Iedere keer weer leuk om je verhalen te lezen. Volgens mij heb je het super naar je zin daar, dat ik heel goed kan begrijpen als ik je prachtige foto s zie! Kijk uit naar je volgende verhaal! Jij lekker genieten van het mooie weer wat daar komen gaat en wij van het gure herfstweer! Groetjes Ron en rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 392
Totaal aantal bezoekers 25084

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: