spudking - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu spudking - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

spudking

Blijf op de hoogte en volg Thijs

29 Januari 2017 | Nieuw Zeeland, Methven

Dag lezers!

Hier weer een verslag vanuit Nieuw Zeeland! Ik bevind me hier alweer bijna 3 maanden en wat gaat de tijd ongelofelijk snel!

Na mijn vorige verslag begin van de maand ben ik verhuist van Methven naar een woning die bij het bedrijf hoort, op een paar minuten rijden van de hoofdlocatie. Op ongeveer een kwartier van Methven in de richting van Rakaia. Ik verblijf hier met een andere jongen die hier ook tijdelijk werkt. We mogen de rode jeep gebruiken om heen en weer te crossen naar huis. De woning is behoorlijk groot, ik heb een eigen douche en slaapkamer. Ook ben ik wat meer te weten gekomen over het bedrijf waar ik voor werk want eigenlijk meer dan de naam van de manager wist ik niet. Maar de eigenaar schijnt in NZ ook wel bekend te staan als letterlijk vertaald de 'aardappel koning', dat zal niet om zijn kook kunsten zijn maar eerder de omvang van wat hij teelt. Het schijnt dat de piepers voor oa. de MC donalds NZ geproduceerd worden. Zijn oude dag slijt ie op een combine machine. De verdere sappige verhalen bewaren we wel voor thuis. We zijn rond 11 januari van start gegaan met het oogsten van graan, we hebben in een week tijd 300 hectare bailey geoogst, alles was rijp voor oogst en het weer zat goed mee, ik rij voornamelijk met een grote trailer achter de tractor en voer de graan af naar de silo's. Nadat de eerste 300ha gedaan was moesten we wachten tot de laatste 400 hectare rijp is. En nu 29 januari is dat nog niet het geval, soms moeten we wachten om uit eindelijk te horen te krijgen niet aan de slag te gaan. Tussendoor doen we wel ander werk, zelf ben ik her en der een beetje aan het maaien of doe wat lichte onderhouds werkzaamheden waar je hier alle ruimte en tijd voor krijgt en ook uitleg, dat vind ik wel erg leuk!

De regio waar ik me bevind, Canterbury is even groot als Nederland en is echt het agrarische hart van Nieuw Zeeland, wat toch ook wel echt een agrarisch land is. Er gebeurt hier vanalles in dit land, veel teelt van groente en fruit, bloemen en bijzonder veel melk en rundvee. Je ziet de melkrijders hier komen en gaan. Ze zeggen hier ook wel als het met de boeren goed gaat, gaat het met Nieuw Zeeland goed. En volgends mij gaat het met NZ meer dan prima, want er is geen hond die zich hier druk maakt om wat dan ook. In deze regio worden allerlei gewassen verbouwd, het is een vlakke regio en met een bijzonder klimaat, milt in de winter, je kunt hier meerjarige gewassen verbouwen en relatief lage luchtvochtigheid. Veel boeren hebben grote ronddraaiende irrigations waarmee je heel gelijkmatig water kunt geven. De zomers kunnen warm zijn maar ook koude nachten, soms veel wind. Afgelopen week lag er op de bergtoppen gewoon sneeuw! Ik denk dat ik me in een unieke en prachtige omgeving bevind en probeer dat iedere dag te beseffen zolang ik hier nog even werk.

Buiten het werk om probeer ik als we vrij hebben even naar het dorp te gaan voor boodschappen, en rond het weekend even naar de kroeg voor een potje poule met een andere jongen die ik eerder heb leren kennen. De weg naar de kroeg hier is de beste manier om te integreren, nobody cares, niemand maakt zich daar druk en iedereen is in voor een praatje en het mooiste van alles is, het maakt niemand uit hoe je er bij loopt. Kiwi's geven niet om materialisme. Wat niet goed te praten is maar wel bijzonder opvalt is dat iedereen dan flink aan het bier zit maar vervolgens gewoon met de auto naar huis gaat! Half januari heb ik me auto een servicebeurt gegeven en hij kwam daar goed vanaf, ook een mooie opsteker! Dat heeft Ian voor me gedaan, hij was de man van de hostel eigenaar waar ik in Methven verbleef en hij is chef bij een werkplaats daar.

Verder blijf ik nog even aan het werk de komende tijd en foto's van bergen en meren zal ik nu nog niet maken, dat komt later wel, dan wil ik daar voor uittrekken. Maar nu nog niet. Ik hoop wel dat we nu door kunnen gaan zetten met werk want van dat getreuzel begin ik een beetje ziek te worden, ook al kan ik de mensen van het bedrijf dat natuurlijk niet verwijten, we zijn afhankelijk van het weer.

Groetjes

  • 30 Januari 2017 - 10:47

    Silvia:

    Leuk verhaal weer Thijs. Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Stan vind de frietjes van mc donald wel interessant. Als hij er nu langs rijd denkt hij gelijk aan je. Veel plezier nog en de groetjes van ons allemaal.

  • 12 Februari 2017 - 23:54

    Ron En Rita:

    Hoi Thijs, wat leuk om wederom je verhalen te lezen! En jemig wat een groot huis zeg! Wel super fijn dat je daar je eigen douche en slaapkamer hebt! Fijn ook dat je het zo naar je zin hebt. En aardappels voor me Donald. Hahaha als ik een frietje haal zal ik denken oh misschien heeft Thijs wel deze aardappel geoogst hihihihi. Leuk! En fijn dat je auto ook in orde is! Leuk om weer van je te horen Thijs en wij kijken uit naar je volgende verslag! Heel veel plezier daar en geniet ervan. Groetjes van ons allemaal

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 464
Totaal aantal bezoekers 25129

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: