Weer een verslag - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Weer een verslag - Reisverslag uit Methven, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Weer een verslag

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Methven

Hier weer een stukje vanuit Nieuw Zeeland.

Afelopen 17 maart eindelijk het laatste graan binnen gehaald en wat was ik blij! De vlag ging nog net niet uit! De laatste weken hoefden we niet veel graan meer te oogsten maar het weer zat meestal niet mee. Ik had nog een klapband met mijn trailer, ik reed voluit en in ene ging me kar naar een kant, het was ook precies de rot kar die niet geliefd was, gelukkig bleef die overeind! Het graan was een mooie ervaring maar ook enigzins onrustig doordat we nooit echt wisten waar we aan toe waren. Volgens mij zijn ze tevreden over de oogst resultaten. Het graan word voornamelijk gebruikt op de melkvee bedrijven van de eigenaar.

De laatste weken zijn we veelal in het onderhoud bezig geweest en good old Stuart kreeg het zelfs voor elkaar een paar onnozele met 2 linkerhanden het een en ander bij te brengen! Ik heb daar dan veel schik in, zo leer ik wat onderhouds werkzaamheden.

Op 17 maart zijn we ook begonnen met aardappels rooien en ik had ze die avond gelijk in de pan en wat waren ze lekker! Er leek een soort room smaak aan te zitten, indicators heten ze. Meest kook ik ze maar ik rooster soms ook met de oven dat is ook erg lekker! Ik maak hier het rooiseizoen af. Wat daarna mijn plannen zijn vertel ik jullie dan. We hebben nu wat extra mensen erbij wat het even wat leuker maakt qua sfeer. Ikzelf moet ook aardappels rooien, ik rooi 4 regels en leg deze neer in de volgende 4 zodat iemand anders 8 regels opraapt en in de trailer kan lossen. De piepers gaan direct naar de fabriek. Soms rijden we dan met brede machines over de weg en dan rijd good old Stuart voorop met zijn jeep en duwt al het tegemoet komende verkeer de berm in met zijn stopbord. Ik lig dan helemaal in een scheur omdat dat hier gewoon allemaal maar kan. Ook steken ze hier percelen geoogste graan in de brand om te resten te verwijderen, het zijn net cowboys. Ik vind dat prachtig om te zien vooral omdat ze zo over komen dat ze zich van geen kwaad bewust zijn.

Doordat we nu meer werkzaamheden krijgen hebben we ook nieuwe mensen erbij, ook allemaal jongeren uit Europa, ze rijden ook tractor of ze staan op een oogstmachine. Het maakt het hier wel een stuk leuker door, hopelijk hebben we een goede tijd met elkaar!

Het seizoen is dus veranderd en dat is ook goed te merken aan het weer, de temperatuur is iets gedaald, vooral in de nacht en het regent zo nu en dan. Vooral vaak miezer. Je kunt het goed vergelijken met de september maand in Nederland. Vorige week heb ik al wat extra dikke kleding aangeschaft en ik denk dat ik daar nog wel een keer voor op uit moet.

Verder gaat alles goed, ik ben nog een dagje naar de stad geweest (Christchurch) vorige week maar echt trips doe ik nu verder niet. Daar is het weer meest ook niet naar als we vrij zijn en dat word ook al gauw een paar uur rijden om ergens te wezen. Af en toe mis ik wel eens een lekkere boterham, het brood hier is niet echt geweldig. Nou hier houd ik het weer even bij als er nog vragen zijn dan hoor ik het wel.

En nee ik heb geen baard hier, ik scheer me netjes!

Groetjes

  • 28 Maart 2017 - 19:22

    Ans:

    Ha Thijs,
    Leuk weer een verhaal van je te lezen. Heel andere wereld: landbouw ipv tuinbouw, en dat in Nieuw Zeeland. En als jij warmere kleding gaat kopen, zegt dat genoeg! Een beetje Hollands weer nu... Leuk dat er nieuwe collega's bij komen, geeft weer een andere wisselwerking en is goed voor de contacten.
    Hier alles z'n gangetje, je zal wel het nodige horen via de apps met Luc en Anniek. Op dit moment veel te warm voor de tulpen, met slechte prijzen. Hoort er ook bij, hopelijk duurt het niet te lang.
    Tot een volgend reisverslag!
    Groetjes van ons!!!

  • 31 Maart 2017 - 20:44

    Ben:

    Hoi Thijs ,
    Als je je verhaal zo lees rooi je het wel aardig daar.Nu daar de herfst aanbreekt komt er ook weer ander werk op je pad,benieuwd wat het gaat worden.Had wel vernomen dat je er in ieder geval nog een periode aanplakt daar,ook wel leuk om daar een herfst en winter? mee te maken.Is die te gekke auto van jou op de foto?Thijs veel plezier nog en tot de volgende keer.
    Groeten van ons

    voorspelling voor komende zondag 020-feyenoord 1-3

  • 05 April 2017 - 23:20

    Ron En Rita:

    Hoi Thijs, leuk om je verslag weer te lezen en je op deze manier te volgen. Ik begrijp uit je verhalen dat je het daar prima naar je zin hebt! Fijn om te horen. Hier gaat alles zijn gangetje. Het is momenteel heerlijk weer ! Hier gaat de dikke kleding uit en maken wij plaats in tegenstelling van jou van de dunnere kleding! Hahaha lijkt wel omgekeerde wereld. Over 6 weken komen Leanne en mark hier. Zij huren hier dan een camper om Europa te verkennen. Kijk er erg naar uit hun hier te hebben. Zeker leuk voor mark want die is nognooit on-Europa geweest. Thijs geniet van je verblijf daar en hoop snel weer iets te horen. Groeten van Ron en rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 637
Totaal aantal bezoekers 25124

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: