noord eiland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu noord eiland - Reisverslag uit Tauranga, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

noord eiland

Blijf op de hoogte en volg Thijs

02 December 2016 | Nieuw Zeeland, Tauranga

Hallo allemaal,

De afgelopen weken heb ik een mooie rondreis gemaakt over het noorder eiland. Ik ben met de auto die ik kon huren van de buurman van Bill 3 weken rondgereist, aardig wat kilometers gemaakt Daarnaast veel mooie plekken gezien, veel leuke (locale) mensen ontmoet, wisselvalig weer doorstaan en daarnaast geef ik nog wat culinaire tips die ik opgedaan heb!

Maandag 14 november ben ik vroeg in de morgen eindelijk gaan rijden. De eerste week bracht ik bij Bill door en ik had onwijs veel zin om er toch wel op uit te gaan! Ik ben eerst nog een paar spulletjes wezen halen en eten en drinken voor onderweg, zo eet ik relatief veel brood omdat dat makkelijk is, plakje kaas, komkommer en een laagje pesto smaakt hartstikke goed op je broodje! Vanaf Tauranga ben ik ongeveer 1 uur naar het westen gereden, Coromandel coast, dit is een prachtige rit langs de kust met veel mooie stops langs stranden. In Whangapoua ben ik de 2e dag bij New Chum beach geweest en dit is een van de mooiste stranden van NZ zegt men. Daar lag aan de voet van het strand nog een bergtop van bijna 100m waar ik opgeklommen ben en een mooi uitzicht had! Ik ben doorgereden naar Thames, het weer was de eerste dagen niet fraai, veel regen en wind. Het was de bedoeling daar ook een bergwandeling te maken maar door het weer heb ik het niet gedaan.

Toen ben ik gelijk doorgereden naar het gedeelte ten noorden van Auckland, de stad sla ik over, ik was er al geweest de vorige keer. Ik kwam ten oosten aan bij Takatu point, dit was een schier eiland waar recreatie plaats vind, mensen surfen langs de mooie rots stranden en het heuvel gebied wat hogerop lag daar werden gewoon koeien gehouden! Het plaatje zag er prachtig uit. Via de Twincoast discover road die ik ongeveer aanhield ben ik doorgereden. Via de west kant ben ik omhoog gereden langs mooie stops zoals Kai iwi lakes, mooie licht blauw water met wit strand, en Kauri forest park waar reusachtige bomen stonden kwam ik aan ten noorden van Kaitaia, opweg naar het noordelijkste punt van NZ. Ik zag een restaurant/bar met een campspot, ik was al wat laat en dacht laat ik binnen maar eens vragen of ik daar kon overnachten. Bleek de camping al jaren niet meer gebruikt te worden. Er zaten 3 mannen, vijftigers, te eten en drinken waarop 1 van hen gewoon zei, je kan bij mij overnachten! Ik kon het bijna niet geloven, wat onwijs vriendelijk en geluk, want het was slecht weer buiten! Zijn naam was Poo en hij bleek ook nog eens een farm te runnem van 300 hectare, groente en fruit, en rundvee. De mannen waren onwijs aardig en hadden wel een paar borreltjes op, ook Phil die een koffietent heeft daar in de buurt, was zo blauw als een aap. Ik dacht gelijk al dat hij zijn hele dag omzet er doorheen gedronken had. Hij bleef tot bijna vervelends aan toe maar lullen tegen me, vraag me niet waarover, tot hij opeens Saab zei, ik zeg daar werkt me vader, stond hij op en begon die me te omhelzen! Prachtig, toen wist ik ook zeker dat hij zijn dag omzet erdoor heen gedronken had want van eem bus deo had hij denk al tijden niet meer gehoord!

De volgende dag werd ik wakker in het grote huis van Poo, hij had een Engels breakfast gemaakt en daarna leidde hij me rond over zijn bedrijf! Het leuke is dat sommige dingen overeen komen met de ervaring die ikzelf heb, dus was het ook nog eens intressant en boeiend om zijn bedrijf te zien! Toen ik afscheid nam ben ik doorgegaan, opweg naar Cape Reinga in het uiterste noorden, veel wind onderweg en verwijderd van de bewoonde wereld kwam ik daar 2 uur later aan. Prachtige uitzicht, je kunt er fraai wandelen langs het ruige landschap en je ben er zeker niet alleen, veel toeristen op de plek waar de Tasmaanse zee en grote oceaan samenkomen. Daarna ben ik terug gereden en ook nog langs Cape kari kari gegaan, waar mooie stranden liggen. Ik ben terug zuidwaards gereden, veelal rij je langs de kust en geniet ik van het uitzicht, het rijden opzich al is erg mooi. Soms stop ik voor foto's of een wandeling zoals bij een plekje wat Tutukaka heet, via het strand liep ik een parcour af wat de bergen inging, vrij rustig, kwamen er 2 mensen mij te gemoet, ik dacht vraag ze maar eens hoever het nog is. Toen ik in gesprek raakte merkte ik meteen dat ze Nederlanders waren, dus schakelde we over, hun moesten lachen want ze merkte ook hetzelfde op! Zulke gesprekken beginnen vaak een beetje standaard, wat je gedaan heb en wat tips enzo, toen de dame van de 2 vroeg waar ik vandaan kwam, ik zei De Zilk vlakbij Noordwijk, waarop zij antwoordde dat ze uit Noordwijkerhout kwam en haar vriend uit Hillegom! Nou dat is nog eens toeval, alhoewel ik ze niet kende het toch buren bleken te zijn!

De dag daarna, maandag 21 november ben ik ten noorden van Auckland zuidwaards gegaan met als bestemming New Plymouth aan de westkust. Ik had die dag een aardig stuk gereden en gestopt bij Hamilton, en daar de prachtige Hamilton gardens bezocht. Naast dat NZ echt een veehouderij land is, speelt zich er ook veel horticulture af, dus zeg maar kwekerij. Veelaf fruit en groente maar ook zeker bloemen en planten, en dat was te zien in deze gardens! De dag daarna ben ik gestopt bij Waitomo, glow worm caves. Hier zijn veel ondergrondse gangen in berggedeeltes waar door opgedroogde mineralen prachtige verschijnsels te zien zijn. Ik was met een tourguide en we hadden een aantal uur rondgelopen. Daarna ben ik doorgereden en met een paar mooie tussenstops aangekomen in New Plymouth. Een relaxt havenstadje, enigzins afgelegen aan de west kust. Hier ligt namelijk Mt.Taranaki, een slapende vulkaan en daar wou ik graag wat van zien. Ik heb een museum bezocht over de stad en over de vulkaan, die in het verleden actief is geweest en het landschap veel heeft veranderd. De dag erna, woensdag was het prachtig weer en ben ik naar Taranaki gegaan, half uurtje rijden vanaf de hostel in de stad. Ik ben er 4 uur wezen lopen en aardig omhoog gegaan, ik zat op een gegeven moment boven de wolken en kon Tongariro nat.park zien liggen, bergtoppen ruim 100km daar vandan daan! Wat was dat onwijs prachtig zeg! Helaas de dag daarna sloeg het weer om, veel bewolking en soms buien dus een 2e wandeling die ik had gepland, zat er niet in. Wel ben ik in de stad nog wat mooie plekken afgegaan zoals de stads tuinen en de coastwalk van 13km. Vrijdag 25 november ben ik vertrokken uit New plymouth en via de Surf highway die als het ware rondom Mt.Taranaki loopt naar Hawera gereden, hier had ik een lokaal museum bezocht, daar was het goed weer voor. Over de geschiedenis van de streek en ook over landbouw. Ik was doorgereden naar Stratford en daar de Forgetten World Highway opgereden, dat is een snelweg die eigenlijk relatief rustig is omdat er alleen maar bochten in zitten en er geen grote bestemmingen aan verbonden zijn. Wel prachtige natuur, zo sliep ik een nacht op een holiday park waar maar 3 mensen waren! En onwijs donker, maar ook heel rustig, echt afgezonderd van de wereld! De volgende ochtend doorgereden met een stop bij damper falls, en in de zelfvernoemde republiek Whangamomona, waar ik een officiele stempel kreeg in mijn paspoort! Het dorpje is niet groter dan de ruigenhoek, en ligt ook erg afgelegen. Het heeft wel een eigen hoofd die ook gekozen word. Winkels waren er niet, alleen een hotel.

Daarna doorgereden naar Taumaranui waar ik weer voor me gevoel terug.op aarde was, alhoewel het regende. Daarvan daan doorgereden naar Turangi met het idee de Tongariro crossing te gaan wandelen, 19km in een dag met als mooiste kijk punt de Emerald lakes, gif groen en licht blauwe meertjes midden in de bergen. Helaas zat het weer niet mee en ben langs Lake Taupo gereden naar het stadje Taupo. Fraai gelegen aan het meer, levendig, de laatste 5 dagen van de trip doorgebracht in een leuk hostel. Heb hier oa. Huka falls bezocht, fraaie stroomrivier waar 20 kuub water per seconde erdoor heen gaan en bij de dam geweest die het water ophoud en iedere 2 uur wat doorlaat stromen. Ook enkele musea bezocht, over Taupo, over een groot fiets evenement dat ieder jaar is, een ronde van 160km om het meer heen, wat vele jaren terug door een Nederlander is opgezet. En in het vulcano centre geweest, over vulkanen en aardbevingen, dat was ook erg boeiend. Ik had ook een aantal leuke kamergenoten waarmee we savonds onder het genot van een biertje, gingen kaarten. Uiteindelijk zijn we donderdag met ze 5e, 2 duitsers, 1 engelse jongen en nog een nederlander erheen gegaan en vervolgens 8 uur gewandeld. We hadden gelukkig geen regen op de Tongariro, wel was het koud naarmate we hoger klommen. Het was erg druk met mensen, iedereen wachtte denk deze dag af.

Uiteindelijk ben ik vrijdag 2 december vertrokken en terug gegaan naar Tauranga. Onderweg reed de Engelse knul nog mee, Adam. Ik hou contact met hem, kon goed met hem overweg. Had hem afgezet in Rotorua en ben zelf doorgereden naar Tauranga. Omdat het ook nog mijn verjaardag was 2 dec ben ik ben Bill in de avond wezen eten bij een mooie hamburger tent en daarna zijn we wat gaan drinken in town. Onwijs relaxte en leuke sfeer, niet te druk maar wel gezellige bars in een sfeervol stadje. Mooie avond gehad met Bill, bijgepraat en dergelijk.

Nu is het hier zaterdag 3 december en ben ik een maand van huis, maar al onwijs veel gedaan! Plannen en ideeen zat voor komende periode, wil graag gaan werken, hopelijk gaat dat lukken. Verder loop ik niet op de zaken vooruit maar zoals ik al eerder zei ik het vorige verslag, laat ik het ook maar een beetje op me afkomen!

Rond kerst weer een nieuw verslag! En oja, ik heb hier een nieuwe telefoon moeten kopen en heb een tijdelijk ander nr. +64 02240 87954
Ben namelijk al mijn nummers kwijt.

Groetjes!

  • 03 December 2016 - 09:33

    Ans:

    Wauwww Thijs,
    Wat een belevenissen en wat heb je veel gezien en gedaan! Zo veel musea heb ik nog niet gehad :-)
    Fijn om weer wat van je te lezen! Grappig om daar een Noordwijkerhoutse en Hillegommer tegen te komen. Zeg maar dat de Beeklaan op z'n kop ligt, dus ze hebben gelijk dat ze in NZ zitten, haha.
    Hier alles verder prima, kids en wij lekker aan het werk, Sint weekend met morgenavond gourmet en surprises met z'n vijfjes, en vanavond naar het theater (Hans Liberg) met jouw pa en ma, gezellig!
    Leuk dat je verjaardag gisteren ook bijzonder was, wij hebben je via facebook gefeliciteerd.
    Luc heeft een nachtje Leeuwarden bij Robin vd Star achter de rug, en staat nu om bij te komen lekker bollen te planten :-)
    Ik zal je nieuwe nummer nog even aan ze roepen, kunnen jullie lekker appen.
    Pas op jezelf, geniet en hartelijke groet, Ans

  • 03 December 2016 - 17:50

    Bianca:

    Hoi die Thiijs.

    Wat onwijs leuk om weer wat van je te lezen.
    Nou ja waaatttt je had schrijver moeten worden. Schijnt dat je daar best veel geld in kunt verdienen hahaha. Maar alle gekheid op een stokje wat heb je onwijze mooie dingen ondernomen en gezien zeg. Best wel een beetje jaloers. Geniet er nog van hoop dat je snel werk vind en dat je daarna je dromen kunt waarmaken.

    Heel veel groetjes van ons

  • 04 December 2016 - 00:04

    Ron En Rita:

    Hoi Thijs de wereldreiziger! Waauw wat een verslag ! Zo leuk om al je belevenissen te lezen! Wat een indrukken allemaal weer. Zo te lezen zijn die kiwi's wel heel hartelijk en gastvrij zeg! Fijn ook dat je zomaar bij die man poo mocht overnachten. Dat zijn toch van die dingen die wij hier in het westen niet gewend zijn. Wij hebben hier vandaag Sinterklaas gevierd met alle kleinkinderen! Sinterklaas is in eigen persoon hier geweest met 2 pieten (zwarte pieten) reuze verwend maar ook heel gezellig! Thijs ik kijk uit naar je volgende verslag ! Geniet van al het mooie daar en hopelijk straks ook werk! Doei Thijs tot snel. Groetjes Ron en rita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 488
Totaal aantal bezoekers 25103

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: