Outback-Alice Spring - Reisverslag uit Frankston, Australië van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Outback-Alice Spring - Reisverslag uit Frankston, Australië van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Outback-Alice Spring

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

25 Februari 2015 | Australië, Frankston

Hallo allemaal,

Hier weer een verslag vanuit Australie, Dandenong in Melbourne om precies te zijn. Alles gaat goed en het weer is hier ook prima, ruim 30 graden iedere dag en soms een beetje bewolkt.

Ik heb net de road trip achter de rug van 3 weken. Van het begin waren jullie al op de hoogte. Zaterdag 7 februari zijn we naar het centrum van Adelaide gegaan. Daar hebben we het south Australian museum bezocht. Hier was een hoop te zien en te lezen over de historie van Australie. Oa. over de aborigionals en over hoe de eerste westerlingen in Australie kwamen. Ook over allerlei materialen die ze vroeger gebruikte en over grondstoffen die in Australie gewonnen worden. Daarna zijn we nog een rondje gelopen door het centrum en hebben we onze reis voortgezet. We hadden een redelijk volgeplande agenda en blijven hangen was geen optie. We zijn doorgereden naar het noorden. In de buurt van Port Wakefield hebben we een zijweg opgezocht en onze tent opgezet. Daar begon de elende van Australie, de vliegen. Echt vreselijk constant 5 tot 10 irritante vliegen om je heen en ze moesten uitgerekend vooral mij hebben geloof ik. Ze hebben ons de hele tijd gevolgd tot op de terugweg in Adelaide daar houd het op. Het zal wel met de warmte te maken hebben in het binnenland. Het was wel een smet op de trip landinwaards, de warmte konden we wel mee omgaan maar dan ook nog die vliegen was soms te veel. Zodra het donker werd keerden de vliegen huiswaards maar toen stonden natuurlijk de muggen op. De eerste paar dagen in de outback helemaal lek gestoken. Daarna een spray aangeschaft en dat hielp gelukkig. Het waaide de nacht bij Port Wakefield erg hard en we stonden op de open vlakte. Ik sliep ook al slecht die nacht, we hadden hele dunne matjes waar we op lagen. Toen ik wakker lag in de nacht waaide in ene de buitentent weg. Ik lag helemaal dubbel en die 2 duitsers sliepen gewoon door in die herrie en koud. Toen heb ik een wakker gemaakt en hebben we samen de tent weer opgezet. Hij stond daar midden in de nacht in 3 talen te vloeken terwijl we die tent opmoesten zetten. Al die muggen ook om ons heen. Toen ik het licht zag worden en de andere wakker werden zijn we naar Port Pirie gereden om boodschappen te doen en we hebben daarna een bbq gedaan op een openbare plaats. Dat was echt genieten. Daarna reden we door naar Port Augusta. Dat is 300km ten noorden van Adelaide en daar begint ook de Stuart Highway dat is de snelweg dwars door Australie van Adelaide tot Darwin. Halverwege ligt Alice Spring, de highway is ruim 3000km lang en is redelijk vlak. Het landschap wat ik zag totaan Alice Spring was vooral vlak, soms bergen en vooral veel struiken en soms bomen. Of gewoon dorre velden gras. Voorbij Port Augusta houd het leven wel een beetje op. Dan is het soms wel een uur rijden voor je iets of iemand treft en dan rijd je nog op de highway laat staan als je een richting afslaat. Ook vind er geen landbouw meer plaats. We zagen wel veel wilde dieren zoals kangeroos, paarden, kamelen en koeien. Bij Port Augusta zijn we van de highway afgegaan en hebben we een stuk omgereden langs de flinders ranges national park. Hier hebben 1.5 dag gereden en kwamen 1 auto tegen. Je rijd werkelijk in niemandsland. Tussen 10 en 7 zaten we zoiezo zoveel mogelijk in de auto ivm warmte. Uiteindelijk kwamen we uit in Coober Pedy. Een bekend mijnbouw stadje met ong. 3000 inwoners. Hier word opal gewonnen dat is ook een soort coraal kleurig gesteente wat voor sieraden en dergelijk gebruikt kan worden. We hebben wat oude mijnen bezocht en kerken. Die waren daar ook ondergronds in soort van uitgeholde bergen ivm de warmte. Was een aparte ervaring om te zien. Toen zijn we doorgereden naar Ayers Rock, een paar honderd km tem zuid westen van Alice Spring. 2 dagen later waren we daar. Ook een national park waarvoor we moesten betalen voor entree. Een deeld van het geld is voor de aborigionals omdat het park grondgebied is van hun. Je mocht ook niet overal foto's maken en zeker niet van aborigional mensen. Ze zijn niet kwaad verder maar hebben hun eigen levens stijl. Ze schijnen veel te drinken en schreeuwen overal. We hebben foto's gemaakt van de Uluru gebergte bij zonsopkomst en in de avond. Door de lichtinval verkleurd het massive gesteente. De dagen erna reden we langs Finke national park en Kings Canyon national park naar Alice Spring. Onderweg stopte we geregeld en hebben we nog ergens gezwommen tussen 2 bergen in. Meestal als we stopte deden we een wandeling van hooguit 1 uur. We hebben lang niet alles gezien maar we konden niet te lang in de warmte blijven vandaar. We sliepen meest langs de weg en een aantal keren op een wildcamping. Daar was dan een sanitair gebouw. Bij Palm Valley hadden we wel een gave overnachting. Wat hadden een off the road parcoure van 18 km wat alleen geschikt was voor 4x4 en kwamen uit op een wildcamping tussen allerlei bergen. Was echt een super mooie plek en het sanitaire was gewoon schoon zoals overal trouwens. Toen we de dag erna terug wilden stond er een grote truck vast op het parcoure. Deze kwam het sanitaire voorzien van water. Hij had flink staan graven in het zand waardoor wij ook vast stonden. We kwamen na wat graven eindelijk los. Die truck was er een stuk slechter aan toe. We waren doorgereden naar Alice Spring. Het is een hele bekende plek in Australie maar het stelt eigenlijk niet veel voor. Het ligt centraal. We hadden een vliegtuigmuseum bezocht en op een bergtol gestaan voor een mooi uitzicht. Daarna zijn we teruggekeerd naar Adelaide. Met een paar kleine tussenstops kwamen we daar ruim 2 dagen later aan. We hebben nog overnacht op een paar mooie plekken. In de outback sliepen we zonder buitentent omdat het erg warm was. Doordat het zo donker is lagen we iedere nacht onder een sterrenhemel. Vorige week woensdag kwamen we bij ons laatste stoppunt de Grampians national park. Ongeveer 250km ten westen van Melbourne. Hier deden we verschillende stops en hebben we ook overnacht. Voor mij was het een van de mooiste plekken die we hebben gezien. Veel bergen en rotsen en hoge uitkijkpunten. Vrijdag waren we terug in Melbourne, auto schoongemaakt en ingeleverd. Ruim 7000 km gereden! Kosten verdeeld met elkaar. Ik had afscheid genomen van de rest. Hun gingen opzoek naar werk en samen naar een hostel maar daar slaap ik liever niet. Veel te duur. Ik had een ouwe work mate gebeld bij wie ik langs mocht komen, Sasi en heb de afgelopen 3 dagen bij hem doorgebracht. We hadden gebbqt met zijn maten en een biertje gedronken. Nou is het maandag ochtend en vandaag ga ik naar Bill. Ik heb nog spullen bij hem liggen. Komende dagen heb ik verder niet veel te doen. Ik reis terug naar Sydney, helaas want Melbourne is een prachtige stad. Over ruim 1 week ga ik naar Nieuw Zeeland. Ik ga daar 5 weken rondreizen met een andere Nederlanderl, Peter, die ik al eerder ben tegengekomen hier. Waarschijnlijk met een auto. Super leuk om weer een trip te doen. Je ziet natuurlijk de mooiste plekken en er is natuurlijk misschien niets leukers dan dat. Daarnaast is het ook steeds plannen en regelen van wat er komen gaat dus je heb wel gewoon wat te doen. Het bevalt tot zover goed. Jullie horen van me.

Groet Thijs


  • 01 Maart 2015 - 00:17

    Ans:

    Nou Thijs, ik dacht dat ik wat te vertellen had na een heerlijk weekje wintersport. Mis dus, haha, niet te vergelijken met jouw belevenissen. Prachtig man, jij maakt wat mee! En dan nog Nieuw Zeeland voor de boeg. Denk er om: je komt wel terug hoor.... Thijs, weer erg leuk om je verhaal te lezen. Ik hoor je niks over geld verdienen zeggen, dus dat zegt wel wat :-) Geniet er van, pas op jezelf en elkaar, en groetjes van ons allemaal! p.s.: ga je nog een paar fotootjes er op zetten? bijvoorbeeld van Peter. Vertel eens wat meer over hem, hij wordt je volgende reismaat, dus ik ben nieuwsgierig

  • 01 Maart 2015 - 00:41

    Rita Kaptijn:

    Hoi Thijs, man wat is het iedere weer een heerlijkheid om je verslag te lezen. Ik droom steeds terug naar mijn vakanties in australie geweldig. En wild camperen tjonge wat leuk! Houd je hier toch niet voor mogelijk. Jij nu in het verre australie en hier bij ons thuis nu ons nichtje vanuit australie! Dus dagje Amsterdam, Madurodam, Volendam etc. Jij geniet van haar land en zij van ons toch ook wel mooie Nederland. En nu op naar new zeeland wat een belevenis weer. Kijk nu al uit naar je verslag van daar! P.s. Heb je mijn broer al gebeld. Hij weet ervan en wil je dan graag dingen daar laten zien. Nu weet ik alleen niet of ik je ook zijn mobieler heb gegeven.anders stuur je mij maar even een app dan stuur ik het je alsnog. Geniet nog even en voor new zeeland alvast een goede vlucht! Groetjes Ron en rita

  • 01 Maart 2015 - 06:51

    Thijs:

    Hoi tante Ans bedankt voor reactie! Hoe was jullie skie vakantie? Goede sneeuw? Fotos komen wel als ik in Nz ben!
    Tante Rita ik bel hem na het weekend op. Kijk er ook alvast erg naar uit om naar ze toe te gaan.
    Groetjes Thijs

  • 02 Maart 2015 - 11:49

    Bob:

    Hi Thijs,

    Leuk om je verslag te lezen. Je beleeft een hoop zo, goed te lezen dat je het naar je zin hebt. Nieuw-Zeeland klinkt ook niet verkeerd. Hier gaat alles zijn gangetje, werken, af en toe meetrainen met voetbalteam van Mark. Ben bezig met een cursus Spaans. Weinig nieuws dus. Veel plezier in NZ en ik kijk uit naar je volgende bericht.

    Groetjes,

    Bob

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Frankston

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 25133

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: