Kiwi's .en terug naar Australie - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Kiwi's .en terug naar Australie - Reisverslag uit Auckland Island, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Kiwi's .en terug naar Australie

Door: Thijs

Blijf op de hoogte en volg Thijs

12 April 2015 | Nieuw Zeeland, Auckland Island

10-04-15 04:45:48: Thijs: Hallo Nederland!

Alles gaat goed met mij. Ik bevind me nu, vrijdag 10 april op de luchthaven van Auckland. Vanochtend vroeg ben ik hierheen gevlogen vanaf Christchurch, zuider eiland waar wij onze rondreis ook hebben beëindigd. Peter zijn vlucht ging daarna meteen en die is onderweg naar huis. Mijn vlucht ging een paar dagen later dus moest ik me nog even vermaken. Dat lukte aardig ik zat in een hostel vlakbij het centrum en in dat hostel was vaak niemand te bekennen. Maar als er mensen waren was het wel erg gezellig. De stad zelf is 4 jaar geleden verwoest door 2 aardbevingen, het is een van de grootste steden van het land. Een rondje door het centrum, zou zeggen dat het 4 maanden terug is gebeurd, maar de kiwi's hebben geen haast met afbreken en iets nieuws opbouwen. Half afgebroken bouwwerken staan er nog volop en ipv het af te breken plaatsen ze er zeecontainers omheen.

Ik eindigde het vorige verslag dat we aankwamen in Queenstown. Dit moest de place to be zijn van het zuider eiland, soort keukenhof van Nz met hordes Chinezen en nog meer. In werkelijkheid was het vooral bijzonder commerciel. Het waren wel een paar leuke dagen in een stadje dat erg veel warmte uit straalde midden tussen al die bergen. We zijn nog met een skilift omhoog gegaan waar we een mooi uitzicht hadden over de stad die aan de Lake Wakatipu ligt. Ook hebben we een aantal leuke kroegjes bezocht. Daarna zijn we doorgereden via Te Anau naar Milford Sound. Dat is een van de mooiste plekken in Nz helemaal onderin aan de westkant. Het is een gebied in niemandsland waar hele hoge bergen zijn, aansluitend met verschillende wateren die naar de zee leiden. Helaas toen wij er waren regende het een beetje en was het flink bewolkt, dus troffen wij het niet. Toen zijn we nog zuiderlijker gereden. Onderweg kwamen we soms een aantal keren dezelfde reizigers tegen langs de gehele westkust. Wel grappig om steeds dezelfde mensen op campings te treffen. We gaven ze een naam, zoals de Duitsers, de meiden en de thuiskomertjes want die reden met een reserve wieltje en een deuk in hun wagen haha. We reden door naar Invercargill helemaal onderin. Daar was niet veel te beleven een echte industrie stad. We zijn toen naar het zuiderlijkste puntje Bluff gereden waar zo'n paal stond met alle afstanden naar grote plaatsen op de wereld. We overnachtten daar vlakbij op een camping en daar was nog een Nederlands stel iets ouder dan ons. De vrouw had nog in Hillegom gewoond! En Peter had connecties met ze want ze wonen in Utrecht. Het was een gezellige avond en in Christchurch op het laatst troffen we ze nog een keer! Vanaf Bluff zijn we richting Edendale gereden daar bevinden zich een paar Nederlandse tulpenkwekers en we hebben daar Triflor bezocht. Een bedrijf uit noord Holland die daar bollen teelt voor export en voor hun bedrijf in Nederland. Het zag er goed uit bij ze. Daarna gingen we naar Kapuka een kwartiertje rijden daar zit een Nederlandse veehouder van Rossum die van oorsprong bij Peter uit het dorp kwamen. Maarten is amper 30 en melkt zelf 900 koeien met een grote draaicarrousel. Ze moeder heeft een hoop bedrijven en gezamenlijk bijna 2500 koeien! Ik had er wel willen blijven. Het was er gezellig we gingen nog naar de pub vrijdagavond waar we een hele Nederlandse delegatie aantroffen die daar allemaal werken. Dag erna zijn we verder gegaan via Dunedin naar Mount Cook. Onderweg nog wat mooie stops gedaan. Richting Mt Cook rij je langs een prachtig meer lake Pukaki. Bij Mt Cook zagen we heel veel bergen en de hoogste waren bedekt met sneeuw. Het was denk voor mij de mooiste plek op zuid eiland. We overnachtten daar ook het was wel fris die nacht. De dag erna via lake Tekapo naar Morven gereden. Daar zit een andere boer met Nederlandse roots. V Leeuwen hij melkt iets van 12000! koeien met allerlei robots. Al z'n materialen haalt die uit Nederland vandaan. De mestput ligt daar gewoon open naast de stad en er werkten een hoop mensen. Het melken ging 24/7 door. Daarna reden we richting Christchurch. In hebben we de stad verkend,musea bezocht en botanic garden. De stad is in wederop bouw. Daarma nog een paar dagen rondom de stad gereisd langs de kust. Nog op een berg gestaan weer met een skilift waar we een mooi uitzicht hadden.
In Nz hebben we een mooie tijd gehad alleen wel te kort. Ik ga denk nog wel eens terug, het is net als Australie wel een land waar iedereen wel moet werken om aan geld te komen.

Ik ben er trouwens deze rit in Nz achter gekomen dat ze kiwi's worden genoemd naar dat vogeltje wat telkens over de weg schoot voor je auto ipv het stuk fruit wat wij kennen.

Nou is het, nog even wachten op de luchthaven van Auckland. Vanavond vlieg ik terug naar Australie, Brisbane en daar ontmoet ik Hans, de broer van tante Rita Kaptijn, en zijn familie. Ik heb er zin in!

Cheers!. Thijs

  • 13 April 2015 - 09:03

    Ans:

    Hoi Thijs,
    Leuk om op deze manier Nieuw Zeeland te beleven! Als je het fotootje van het kiwi vogeltje ziet, snap je ook waarom de vrucht zo heet. En als je dan toch nog een keer terug wil naar NZ: er zit ook familie van Matthijs Oostdam met een wijnboerderij. Had je dat nog meegekregen? Familie van Rita opzoeken in Australië geeft weer een mooi doel. Wij kijken stiekem alweer een beetje uit naar je terugkomst, begin mei? Maar ja, dat weet je natuurlijk maar nooit met een backpacker. Hier alles z'n Zilkse en Aalsmeerse gangetje, goede prijzen voor de tulpen, volop festiviteiten (opening voetbalkantine, puzzelrit, Pasen), veel reuring op werk, , een leuk nieuw bijbaantje voor Anniek, Luc een vaste niet-school-dag en dus werken op het bedrijf, en eindelijk heerlijk lenteweer Mag ook weer niet te warm worden, is niet goed voor de bloemen, haha.
    Thijs, pas op je zelf en tot je volgende verhaal!

  • 13 April 2015 - 12:46

    Aad En Bianca:

    Wat fijn dat je een leuke tijd hebt gehad in Nieuw Zeeland. Leuk om te lezen dat je nog wel een keer terug wil. Wij wensen je nog heel veel plezier in Australië en zien je 21 mei wel weer voorbij schuiven.

  • 14 April 2015 - 23:09

    Ron En Rita:

    Hoi Thijs, weer met heel veel plezier je verslag gelezen. Vind het altijd weer leuk om al je belevenissen te lezen. Ook iets om te bewaren leuk voor later. Ik heb je van de week een paar keer gesproken via Skype? Lang leve internet! En het doet ons goed om te zien dat je het naar je zin hebt bij mijn broer. Thijs geniet van je verblijf daar. Nog heel veel plezier van je laatste weken van je avontuur. Groetjes Ron en rita

  • 16 April 2015 - 16:03

    Eveline En Mark:

    Hey Thijs,

    Ik blijf mijzelf misschien een beetje herhalen, maar wat maak jij een mooie reis. Ik ben wel benieuwd om straks, wanneer je weer op Hollandse bodem bent, je ongetwijfeld mooie foto's te zien. Je verhalen zorgen er in ieder geval voor dat Mark en ik goed gaan sparen zodat wij in de toekomst ook eens een soortgelijke reis kunnen maken. En al zullen wij tegen die tijd niet maanden weg kunnen blijven, je hebt mij met al je reisverslagen wel nieuwsgierig gemaakt om iets verder te kijken dan Adelaide alleen.

    Ik vind het trouwens wel grappig om te lezen dat je zoveel Nederlanders tegenkomt. Al weet ik natuurlijk ook wel dat er heel veel Nederlanders de afgelopen decennia naar Australië en Nieuw Zeeland zijn geëmigreerd ofwel aan het bankzaken zijn. Maar om ze dan tegen te komen en om dan ook nog tot de ontdekking te komen dat ze ofwel uit de buurt van jouw of je reismaat komen blijft natuurlijk bijzonder. En stiekem vind ik het dan wel weer grappig om te lezen dat ook de Hollanders Down Under zich bezig houden met in mijn ogen typisch Hollandse dingen als koeien en tulpen. Al zijn de hoeveelheden niet te vergelijken met de hoeveelheden hier in Nederland. Ik heb er natuurlijk geen verstand van maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat er hier in Nederland boeren zijn die dagelijks 12000 koeien moeten melken.

    Ik las/hoorde dat je in mei alweer terugkomt dus geniet nog van die laatste weken want volgens mij vliegen de weken af en toe voorbij. En heel veel plezier bij de broer van tante Rita.

    Groetjes,
    Eveline

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland Island

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 25081

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: