Eindelijk weer een verslag - Reisverslag uit Charing Cross, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu Eindelijk weer een verslag - Reisverslag uit Charing Cross, Nieuw Zeeland van Thijs Kaptijn - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer een verslag

Blijf op de hoogte en volg Thijs

31 Mei 2017 | Nieuw Zeeland, Charing Cross

Hallo allemaal,

Het is alweer even geleden dat ik een verslag gemaakt heb. We zijn min of meer al die tijd druk geweest met de oogst van aardappels, heb een paar uitstapjes gemaakt tussendoor en ik ga nu weer terug de lelies in. Daar staat de drukte van de oogst en verwerking van de leliebollen voor de deur.

Afgelopen weken extra veel contact gehad met het thuisfront en mijn gedachtes waren ook zeker bij jullie. Met mij gaat het goed verder, ik leef hier nog steeds gevoelsmatig in een droom en heb het gevoel dat voor mij de dingen pas weer werkelijk worden zodra ik op schiphol sta. Ik moet daar nog even niet aan denken verder en draai daarom ook lekker mee in dit mooie land.

17 maart gingen dus de eerste piepers de grond uit. Ik kan uren en uren vertellen hierover, 220 hectare moest er gerooid worden. Nu eind mei zijn ze nog niet klaar. Vanuit Nederland weet ik nu ook dat je dat wel in een maand kunt doen mits je goede omstandigheden heb. Weliswaar totaal 3 weken eruit gelegen door de vele regen. De meeste jongeren zijn alweer vertrokken, mede doordat het te lang duurt, uiteindelijk valt het niemand echt kwalijk te nemen maar de laatste weken staan we gemiddeld 3 uur per dag te wachten op vrachtwagens. Beetje gezond verstand zou wel verzinnen dat je beter een truck extra kan inhuren als het zo'n noodzaak is je oogst binnen te halen maar daar denken ze er hier anders over. Het belangrijkste is dat de 2 grote loodsen vol kwamen, dan zag je de baas iedere dag rondrijden, maar nu ze vol zijn zie je hem niet meer. Hij heeft z'n centen binnen.

De tijd op deze farm met de mensen voelt echt als een droom in een grotere droom. Eigenlijk niet met een pen te beschrijven. De laatste tijd met mooi materiaal aan de slag, en leerde een beetje onderhoud, ik begon vaak in de ochtend eerder dan de rest om al wat piepers op voorraad te rooien. Helaas komt er een einde aan, hij wil mijn machine niet meer gebruiken en stiekem komt dat goed uit omdat ik over wil gaan de lelies in. Anderzijds kan ik hier niet blijven hangen, 5 maanden heb ik meegedraaid in de graan en aardappel oogst. Het is goed om even verder te kijken en ook zeker in een nieuwe woning met nieuwe mensen. Wat ik niet ga missen is de cb radio in de tractor waarmee we communiceerde met elkaar -wat vrachtwagen chauffeurs ook vaak hebben-. Ik had er geen moeite mee maar toen er andere chauffeurs bij kwamen moest de manager wel eens coachen en dat leidde wel eens tot tenenkrommende momenten. Vooral als ze het dan niet verstonden of gewoon niet wisten waar ze rijden moesten en dan vervolgens weer ergens vast reden in een modderpoel. Kanaal 19 tetterde de hele dag door, in het begin van het seizoen maar de laatste weken werd het stiller en de stemmetjes werden makker.

Verder wel een fijne tijd gehad met de staff van de farm, ze zijn nog een paar keer een biertje bij ons wezen drinken en zijn verder altijd vriendelijk geweest. Met alle huisgenoten hier is alles alleen maar goed gegaan! We hadden een mooie groep, ideale mix van 20 tot 30 jaar, iedereen was op de juiste manier ingesteld van een beetje geven en nemen. Iedereen pakte zijn eigen klusje op. Soms vloeide de tranen als er iemand wegging. Ik ga er zeker nog een paar opzoeken als ik weer thuis ben, heb echt nieuwe vrienden gemaakt hier!

Onze vrije dagen spende we meest in het dorp voor boodschappen of we gingen ergens even lunchen. Of we gingen thuis kaarten. Ook zijn we nog met een groep naar Mt.Hutt geweest, dat is de bergen in. We waren tot de sneeuw grens gekomen en prachtige foto's gemaakt van de omgeving. Daarna met z'n alle even lekker een pilsje drinken en een hamburger bij de beste burger tent van dit land, in Methven.

Vorige week had ik Ko ontmoet en hij draait ook mee in de lelies komend seizoen en hij is net zo oud als ik en komt uit Zeeland en we waren vorige week zondag de Arthurs pass afgereden, door de bergen naar de westkust! De natuur is daar heel anders, je ziet daar meer tropische bomen en planten die je hier niet heb. Het is daar ook nog rustiger. Het was een flinke dag trip maar wel mooie plekken gezien en we reden nog het strand op daar en kwamen vast te zitten! Gelukkig was er een local en we hadden nog een spantband dus voor we het wisten stonden we weer op de weg.

Gisteravond was ik al meegegaan met m'n nieuwe collega's naar Methven, daar zijn we wezen eten bij de Dublin pub. De tent zat vol en wij zaten ook lekker wat te eten en drinken, toen ging er een vent strippen bij een groep meiden die er zat, dus iedereen zat te lachen en was verbaast, toen opeens stond hij op een kruk en viel er vanaf. Toen kon je die hele tent leegvegen, iedereen lag helemaal dubbel! Daarna nog naar de blue pub geweest, dat was voor mij een eerste 'night out' in lange tijd. Daar was het ook leuk!

Nou hier laat ik het even bij, nieuw verslag komt over een paar weken en dan praat ik jullie bij over de lelies. Als er nog vragen zijn hoor ik het wel. Er staan nog foto's en zelfs een filmpje op mijn facebook account.

Groetjes

  • 01 Juni 2017 - 11:57

    Anniek:

    Cool verslag weer Thijs! Zo gek dat alles daar zo anders is.. en goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Je maakt een hoop mee, meer dan mij in mijn tentamen week, dat is zeker! Tot snel xxxx

  • 01 Juni 2017 - 22:35

    Stan Van Saase:

    Leuk verslag weer thijs goed dat het daar goed gaat gr je neefje

  • 05 Juni 2017 - 12:04

    Marco:

    Ik mis het stuk over de mountainbike..?

  • 21 Juni 2017 - 22:43

    Ans:

    Ha Thijs,
    Eindelijk weer een reactie van mij.... Ontzettend leuk om weer je verhaal te lezen. Dat heb ik inmiddels 3x gedaan in de afgelopen weken :-) en ook nu geniet ik er weer van. Mooie foto's Thijs! Wat een ervaringen doe je op! Leuk dat Els ook naar jou in Nieuw Zeeland gaat, vlak voordat je thuis komt. Dat laatste kijken we ook wel naar uit hoor, saai, maar waar. Hier ook veel gebeurd, met als belangrijkste het overlijden van opa. We hebben een mooi afscheid met elkaar gehad en het ook vaak over jou gehad!! Luc en Anniek zijn nu druk met de laatste weken / tentamens. Hopelijk komen ze hun eerste jaar door, dat hoor je vast en zeker van hen. Ik heb zelf weer een andere werkplek in Aalsmeer, 4 dagen, gaat prima. Ook hier wordt er steeds meer van iedereen op het werk gevraagd, dat is de wereld van nu hier. Thijs, ik kijk weer heel stiekem uit naar je terugkeer naar Nederland, eerst echter nog even genieten van je laatste maanden en vooral ook van Els die je gaat opzoeken daar.
    Heel veel groetjes van Henrie, Luc, Anniek en mij.
    High five, Ans

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thijs

Actief sinds 04 Nov. 2014
Verslag gelezen: 536
Totaal aantal bezoekers 25031

Voorgaande reizen:

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Australie

10 November 2014 - 21 Mei 2015

Thijs in Australie

03 November 2016 - 30 November -0001

Op naar Nieuw Zeeland!

Landen bezocht: